Dobra i zła sztuka współczesna

Kategorie: Wszystkie | Polska | Świat | Kicz | Street art | Sztuka o... | Wolność sztuki
RSS
środa, 25 sierpnia 2010
Komorowski jak malowany
Jeśli ktoś przegapił - dwa tygodnie temu "Przekrój" błyskotliwie zareagował na apel ministra Radosława Sikorskiego o wieszanie portretów prezydenta Komorowskiego w polskich placówkach dyplomatycznych na całym świecie i zamówił portret prezydenta u Marcina Maciejowskiego. Efekt można było zobaczyć na okładce.


Okładka "Przekroju" z 10 sierpnia 2010 roku

"Panie prezydencie, przyjmij portret w prezencie!" apeluje na okładce redaktor naczelna pisma. Czy tak się stanie? Art.blox czeka w tej sprawie na odpowiedź z Kancelarii Prezydenta. Ale trudno wyobrazić sobie inny scenariusz, bo jeśli popatrzeć na całą sytuację z boku, warto było zostać prezydentem chociażby tylko dlatego, żeby dostać od Maciejowskiego własny portret.



Bez tytułu, Marcin Maciejowski, olej na płótnie, 54x40 cm
piątek, 21 maja 2010
Kradzież 100-lecia?
Historia jest nieprawdopodobna. Środowa noc, przed Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Paryżu, niedaleko wieży Eiffla, pojawia się zamaskowana i ubrana na czarno postać. Wybija okno, wchodzi do muzeum i pod osłoną ciemności zdejmuje ze ścian pięć drogocennych obrazów. Zanim strażnicy zauważają, że coś się stało, postać znika. Jedyne co zostało na ścianach to puste ramy.

To jedna z najbardziej zuchwałych i największych kradzieży w we współczesnej historii. Wartość pięciu skradzionych płócien to ok. 500 mln euro. System alarmowy zawiódł całkowicie. Mimo, że złodziej został uchwycony na nagraniu z kamery przemysłowej, nie włączył się żaden system zabezpieczeń. Strażnicy zorientowali się, że było włamanie, kiedy o 6.50 rano zobaczyli wybite okno. Nie wiadomo, na jaką sumę były ubezpieczone ukradzione dzieła sztuki, ale mówi się, że jeżeli muzeum "oszczędzało" na ubezpieczeniu może teraz przeżyć "niemiłą niespodziankę"

- To atak na kulturalny dorobek ludzkości - komentuje na gorąco przedstawiciel paryskiego ratusza. Policja robi teraz wszystko, żeby znaleźć trop i odzyskać skradzione obrazy. Napatrzcie się na nie, bo nie wiadomo, czy się uda i nie wiadomo, czy kiedykolwiek jeszcze zobaczymy je na żywo.



Le Pigeon aux Petits-Pois, Pablo Picasso, 1911-1912



Le Pastorale, Henri Matisse, 1905



La femme a l'eventail, Amedeo Modigliani



L'Olivier pres de l'Estaque, Georges Braque, 1906



Nature Morte au Chandeller, Fernand Leger, 1922

10:16, strembol
Link Komentarze (14) »
środa, 19 maja 2010
Banksy wrócił do Nowego Jorku
Banksy kręci się po USA. W różnych miastach Stanów pojawiają się jego prace, które robią szum wokół samego Banksy'ego i jego debiutanckiego filmu "Exit Through a Gift Shop". Przedwczoraj nowe murale Banksy'ego zauważono w Nowym Jorku. Jak zwykle klasa, szczególnie pierwszy.







Robinio, dzięki za cynk.
Tagi: Banksy
22:51, strembol
Link Komentarze (5) »
niedziela, 09 maja 2010
Susid zimnowojenny
Dzisiaj 9 maja - dokładnie 65 lat temu dowództwo niemieckie podpisało akt kapitulacji Niemiec przed ZSRR. W Moskwie jak zwykle uroczysta defilada, a na art.bloxie nowy obraz Pawła Susida. Troszkę w temacie wojennym, a raczej zimnowojennym.



bez tytułu, Paweł Susid, akryl na płótnie, 2010
23:58, strembol
Link Komentarze (2) »
piątek, 07 maja 2010
Banksy wśród "100 najbardziej wpływowych ludzi świata"
Nie Damien Hirst, nie Jeff Koons i nie Charles Saatchi ale Banksy, jako jedyny przedstawiciel świata sztuk wizualnych, znalazł się na liście "100 najbardziej wpływowych ludzi świata" opublikowanej w najnowszym numerze tygodnika "Time". Z tej okazji przygotował swój zdjęciowy autoportret.



Banksy dla tygodnika "Time"

Krótki artykuł o Banksym, coś w stylu uzasadnienia jego obecności go na liście, napisał do "Time'a" Shepard Fairey, twórca ikonicznego już plakatu "Hope" z Barackiem Obamą. Czytamy m.in:

"He has a gift: an ability to make almost anyone very uncomfortable. He doesn't ignore boundaries; he crosses them to prove their irrelevance"

"People usually see art as an abstract emotional vehicle, lacking the direct impact of language. Banksy paints over the line between aesthetics and language (...). His works, whether he stencils them on the street, sells them in exhibitions or hangs them in museums on the sly, are filled with wit and metaphores that transcend language barriers."

"Banksy's work embodies everything I like about art. It's accessible, public, not locked away. He makes social and political statements with sense of humor, His latest exploit is Exit Through the Gift Shop, a film about filmmaker who left off making a film about Banksy to become an art star himself. It sums up the art world perfectly - the authentic intertwined with the absurd."

Do wyników tego rankingu nie trzeba się specjalnie przywiązywać (w "setce" znalazła się np. Sandra Bullock - LOL), ale fakt, że nie ma w nim żadnego innego artysty/galerzysty/kuratora nie jest specjalnie zabawne. "Tylko Banksy, a co z..." - to była moja pierwsza myśl po przejrzeniu listy, ale po "z" nie udało mi się wstawić żadnego sensownego nazwiska. Sztuka przestała być wpływowa?
Tagi: Banksy
00:33, strembol , Świat
Link Komentarze (11) »
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 89